Blog billede Corona
Samfund

KAN DU GØRE DIN VIRKSOMHED COVID-19 SIKKER?

En verdensomspændende pandemi er ikke lige noget vi har forventet 2020 ville starte med. Man kan vist ikke overdrive når man snakker om de overvældende effekter af COVID-19-pandemien på vores personlige og professionelle liv. Social afstand, samfundssind og smittetryk er lynhurtigt blevet hverdagssprog og som efter alt at dømme sandsynligvis vil påvirke den måde, vi bevæger os igennem vores dag i mange måneder – måske endda år fremover.Der er også en god nyhed og det er, at vi mennesker har en fantastisk evne til at tilpasse os samfundet og verdenen omkring os. Restaurationsbranchen var lynhurtig til at handle ved at fokusere på deres take-away, eventbranchen gjorde det smarte ved at være synlig online med forskellige små shows, mange virksomheder havde hurtigt omlagt arbejdet til noget helt andet. Det er også det som holder samfundet i gang – gode ideer og konstant udvikling.  Der er dog også virksomheder som desværre måtte bukke under.  Med hvor finder vi brændstof til opsvinget? Hvordan kan vi tilpasse os og imødekomme udfordringer som vi ikke kender og som venter derude? 

Dine nuværende kunder er de vigtigste
Vi ved, at det koster meget mere at finde nye kunder end at beholde dem, du har. Virkeligheden er desværre, at nogle af dine bedste og trofaste kunder muligvis ikke er i stand til at købe lige nu eller bruge de mængder de plejer at gøre. Derfor er det vigtigt at bruge denne tid til at styrke dine bånd til kunderne ved bl.a. at tilbyde gode råd. Forretningsrelationer er bygget på tillid som på lang sigt manifesterer sig i loyalitet. Så vær en støttende ressource til dine kunder så er der større chance for, at du beholder dem.  

Hvad med din egen markedsføring
Det er måske et godt tidspunkt til at revidere din markedsføringsstrategi. Har du gamle brochurer eller kataloger som du igennem længere tid har overvejet at opdatere, men ikke kunne finde tiden? Så er det nok det helt rigtige tidspunkt at gøre det i. Selvom fremgangen i den digitale tidsalder er uundgåelig, giver tryksager og papir en forstærkende effekt af din salgsstrategi. En brochure, folder eller bare en simpel flyer forstærker dit brand eller produkt og er med til at gøre det troværdig. En opdatering af markedsføringsstrategien vil bringe dig et bedre sted i fremtiden. Måske er det en hel ny målgruppe som er dine kunder nu og måske har deres ønsker og behov ændret sig siden coronakrisen startede. Derfor er det en god ide at tilpasse din markedsføring til den aktuelle situation og samtidig prøve at være omstillingsparat og justere den hen ad vejen.  

Støt hinanden
Når der er økonomiske udfordringer i samfundet, så er det meget vigtigt at de små lokale virksomheder står sammen og finder måder at støtte op om hinanden. Det kan give god mening at dele ud af sin gode viden og ekspertise som en del af en strategi. Et stærkt lokalt erhvervsliv er meget vigtigt at vedligeholde, det er vi så gode til i Danmark. Der blev i foråret bl.a. oprettet diverse grupper på de sociale medier hvor det lokale samfund kunne finde diverse informationer fra virksomheder og se hvad f.eks. restauranter og cafeer kunne byde af nye services. Det er et godt eksempel på lokal støtte og hurtig omstilling.  

Der må da være en tid efter corona også
Det er så relevant som aldrig før at gøre din virksomhed mere værdifuld for dine kunder bl.a. ved at kigge på dine salgskanaler, markedsføring og strategier. Man er nødt til at tænke kreativt og være klar til at slå til når en ny mulighed åbner sig. Selvom hverdagen ikke lige foreløbig bliver ”business as usual” er vi nødt til at tage det som en positiv opfordring til at ruste os til tiden på den anden side – der skal vi gerne stå stærke.